רכב עם מנוע מזייף


מבוא

השימוש בתוכנת אוטודאטא באירופה ובישראל הפך לכלי שימושי ביותר במוסכים שאינם מוסכי יבואן. בכתבה זו אנו נראה דוגמא לשימוש במידע המופיע בתוכנת אוטודאטא אונליין.
דגם הרכב שנבחר לצורך ההדגמה הוא: טויוטה קורולה נפח מנוע 1.6 משנת ייצור 2001 – 2004 דגם המנוע הוא 3ZZ-FE.
שיטת האבחון שנשתמש בה הפעם מבוססת על איתור התקלות לפי הנתונים וההוראות המופיעים בתוכנת האוטודאטא.

תלונת הלקוח – מנוע הרכב מזייף

 כשמנוע הרכב מזייף (כאילו פועל על 3 צילינדרים), לכאורה זו תקלה שקל באופן יחסית לאתר אותה: צריך לנתק לסירוגין בכל פעם את אחד הצילינדרים, או על ידי ניתוק מחבר מכל אחד מהמזרקים או ע"י ניתוק סלילי ההצתה לסירוגין מכל צילינדר.
בשלב הראשון צריך לזהות איזה צילינדר שמנותק לא גורם להורדת סיבובי המנוע, כלומר, ברגע שמנתקים במנוע 4 צילינדר כל פעם מחבר אחר ממזרקי הדלק, סיבובי המנוע יורדים בכל ניתוק בערך ב – 25 אחוז ממהירות המנוע. בצילינדר שבזמן הניתוק אין בו ירידת סל"ד, המשמעות היא שיש כשל מכאני או חשמלי בצילינדר או במערכותיו.
כשמשתמשים באוטודאטא הון ליין באבחון תקלות במערכת ניהול מנוע, מגיעים לרשימת סימפטומים של תקלות שונות (הרשימה מופיעה למטה). בתקלה שלפנינו אנו נשתמש בסימפטום של החטאת בעירה Misfire - 

טבלת סימפטומים לתקלה

התמונה באדיבות AUTODATA

כפי שרואים ברשימה בצד ימין, ישנם מספר גורמים שיכולים לגרום לסימפטום הנ"ל. בכתבה זו נטפל במערכת ההצתה בלבד כשבפועל נבדוק את  צילינדר מספר אחד שבו זיהינו את הגורם לזיוף במנוע.
במערכת ההצתה בדגם מנוע זה, יש סליל הצתה + מודול הצתה (מגבר הצתה) לכל צילינדר, כפי שמופיע באיור למטה.

מיקום סלילי ומגבירי ההצתה

התמונה באדיבות AUTODATA

לאחר זיהוי סליל ההצתה  בפועל בתא המנוע, יש לגשת לסכמה החשמלית של מערכת ניהול המנוע, לזהות את הפינים במודול ההצתה לגשת שוב לתוכנה ולצפות בנתונים המופיעים בזמן הבדיקה, לפי הנתונים המופיעים בטבלה ניתן לדעת לאיזה פינים במגבר להתחבר עם רב מודד.

סכמה חשמלית של מערכת ניהול המנוע

התמונה באדיבות AUTODATA

טבלאות נתוני היצרן

הנתונים באדיבות AUTODATA

בטבלה הראשונה רואים שמתח ההזנה לסליל ההצתה (כשמתג ההצתה פתוח) הוא בפין מס' 1 וצבע המוליך שמתחבר לפין הוא /ws sw (שחור / לבן ), בטבלה השנייה רואים שהמתח הקבוע למודול ההצתה (כשהמחבר מנותק) בין הפינים 2 וגוף הרכב (כשמתג ההצתה פתוח)  צריך להיות (5.5 – 4.5 וולט), צבע  החוט המתחבר לפין הוא /ge bl (כחול/צהוב).
כמו כן, בפין מס' 3 צבע החוט rt / bl (אדום/כחול) יהיה מתח משתנה בזמן הפעלת המתנע כשהמחבר מחובר.

חיבור וולטמטר וסקופ למדידת האות מיחידת הבקרה למודול ומתח ההזנה למודול