דרישות תקנות EOBD
כדי לעמוד בדרישות תקנות EOBD, מערכת ניהול המנוע בודקת אם רמת פליטת המזהמים תקינה, פעולה זו התאפשרה בעקבות הוספת חיישן חמצן אחורי בממיר הקטליטי.
דרישות האבחון החדשות ממערכת ניהול המנוע הם:
· אבחון יעילות הממיר הקטליטי.
· אבחון מערכת הדלק ע"י שמירת היחס הסטיוכומטרי - 1 : 14.7.
· אבחון זיופי הצתה הגורמים להחטאת בעירה בצילינדר.
· אבחון תקינות פעולת חיישני החמצן.
בקרת המערכת
כאשר מופיעה תקלה במערכת או באחד מחיישני מערכת ניהול המנוע, הדבר יובא לידיעת הנהג ע"י נורת חיווי התקלה נורת האזהרה (MIL). נורת האזהרה תדלק או תהבהב.
· כאשר נורת האזהרה דולקת קבוע, זהו אות מיחידת הבקרה שקיימת תקלה שאינה יכולה לגרום לנזק לממיר הקטליטי.
· כאשר נורת האזהרה מהבהבת, זהו אות מיחידת הבקרה שקיימת תקלה של החטאת בעירה שיכולה יכולה לגרום לנזק לממיר הקטליטי.
נורת האזהרה כבית אם התקלה אינה חוזרת במשך 3 מחזורי נסיעה רצופים (פעולה זו לא חייבת להיות אצל כל יצרני
הרכב), אך קוד התקלה ישמר בזיכרון.
היות ותקנות EOBD קובעות שניתן יהיה לראות (ע"י נורות הבקרה) שהרכב מזהם, או ניתן יהיה לקרוא באמצעות
סורק אוניברסאלי (SCAN TOOL) את גורמי התקלה, לכן שקע האבחון חייב להיות אוניברסאלי ובמיקום נוח לגישה.
קוד אבחון תקלה (DTC)
קודי אבחון תקלות (או קודי תקלה) מאוכסנים ע"י אבחון מובנה ביחידת הבקרה. הקודים מאוכסנים כמענה לתקלה שנמצאה ע"י המערכת ברכב. קודים אלו מאוכסנים בזיכרון המחשב, לדוגמא, כאשר חיישן ברכב מדווח על קריאה שהיא מחוץ לתחום הטווח שלו, למשל תערובת דלק עשירה מדי.
הקודים מגדירים אזור בעיה מפורט ומיועדים לספק למאבחן הנחיות, היכן התקלה אמורה להימצא ברכב. הקודים אמורים לשמש כיוון למאבחן אילו מערכות, מעגלים, או רכיבים צריכים להיבדק כדי לבצע אבחון מלא של התקלה.
מאבחנים מיומנים לא אמורים להחליף חלקים או רכיבים בהתייחסות לקודי התקלות בלבד.יש להשתמש במידע העכשווי
(זרם מידע) המופיע בסורק וכמובן, להיעזר בספרות היצרן שם מופיע לעיתים מידע נוסף לבעיות נוספות אפשריות של התקלה. לדוגמא, אם קודי התקלה מדווחים על תקלת חיישן,לא סביר שהחלפת החיישן תפתור את הבעיה הנסתרת. הבעיה קרוב לוודאי נגרמה ע"י מערכות שהחיישן בודק, אבל גם עלולה הבעיה להיווצר ע"י החיווט אל החיישן עצמו ולעיתים רחוקות גם בתוך יחידת הבקרה עצמה.
הקודים יכולים לפעול ע"י תקלות מוקדמות ברכיבים ובמכלולים, לדוגמא, חיישן זרימת מסת אוויר מלוכלך יכול לגרום לפיצוי יתר על המידה של כיוונוני קיזוז הדלק. כתוצאה מכך, חיישני החמצן עלולים לדווח על בעיות בתערובת הדלק.
פירוט קוד אבחון תקלה (DTC)
קודי התקלה הם קודים אלפאנומריים (שימוש באותיות וספרות) אשר משמשים לזיהוי בעיה המוצגת באיזושהי מהמערכות אשר מבוקרות ע"י המחשב המובנה. עקב הדרישה לשימוש באבחון סטנדרטי שיטת קריאת התקלות באמצעות הבהוב נורת אזהרת מנוע בוטלה.
קודי EOBD ו - OBD II מורכבים מחמישה תווים, אות אחת באנגלית וארבע ספרות, למשל : P0101.
התו הראשון הוא אות P0101. הוא מגדיר את המערכת הראשית בה התרחשה התקלה. |