בדיקת מצבר

מאבחן שבא לבדוק מצבר עושה זאת לרוב כאשר לקוח מתלונן שהרכב מתקשה להתניע בעיקר בבוקר או, כאשר הלקוח התלונן שהתניע את מנוע הרכב באמצעות כבלי התנעה ומצבר עזר. בטרם מחליפים את המצבר בחדש יש לוודא שהלקוח לא שכח, אורות דלוקים, שאין זרם זליגה גדול מהמותר, שיש טעינה טובה ושחיבורים על המצבר נקיים ומהודקים. בדיקה נכונה של המצבר צריכה להראות האם המצבר תקין וטעון, האם המצבר תקין אך פרוק וזקוק לטעינה או שהמצבר פסול. בכתבה זו נסקור את כל שיטות בדיקת המצבר. כדי לבחון את מצב המצבר, ישנם מספר שיטות ומספר שלבים ...

בדיקת פלוס ליחידת בקרה אלקטרונית

בדיקת הזנת מתח (פלוס 12 וולט ומינוס) ליחידת בקרה אלקטרונית (מחשב) כלשהי, נראית לכאורה בדיקה פשוטה ביותר שכל מאבחן חושב שהוא יודע אותה בצורה מושלמת, בדיקה אותה הוא עושה מידי יום. מה לעשות? רוב המאבחנים אינם יודעים לבדוק הזנת מתח למחשב, בדיקה מושלמת (בדיקה של 100%). הסיבה לכך היא שבספרות של יצרני הרכב לא מופיעה בדיקה זו, ובאף ספרות בעולם לא נתקלתי בהדרכה המכוונת לבדיקת הזנת מתח. היכן המאבחן עלול ליפול בבדיקה הסטנדרטית שהוא מבצע מידי יום! כיום הפלוס (12 וולט) ליחידת בקרה אלקטרונית, לר ...

בדיקת מינוס ליחידת בקרה אלקטרונית

בדיקת הזנת מתח (פלוס 12 וולט ומינוס) ליחידת בקרה אלקטרונית (מחשב) כלשהי, נראית לכאורה בדיקה פשוטה ביותר שכל מאבחן חושב שהוא יודע אותה בצורה מושלמת, בדיקה אותה הוא עושה מידי יום. מה לעשות? רוב המאבחנים אינם יודעים לבדוק הזנת מתח למחשב, בדיקה מושלמת (בדיקה של 100%). הסיבה לכך היא שבספרות של יצרני הרכב לא מופיעה בדיקה זו, ובאף ספרות בעולם לא נתקלתי בהדרכה המכוונת לבדיקת הזנת מתח. ולכן המאבחן עלול ליפול בבדיקה הסטנדרטית שהוא מבצע מידי יום! ישנם מספר שיטות שמשתמשים בהם המאבחנים בבדיק ...

בדיקת ממיר קטליטי סתום

כאשר לקוח מתלונן על מנוע שאינו פועל בצורה חלקה בסרק ולפעמים כובה, וכמו כן קשיים "בסחיבה" של הרכב (חוסר כוח במאמץ), אחד הגורמים לתופעות אלו הוא ממיר קטליטי סתום. לא מקרה אחד קרה, שבעלי מקצוע גם עם ניסיון רב, הולכו שולל והפסידו הרבה שעות עבודה והחלפת חלקים שלא לצורך תוך חיפוש הגורם שמונע את התנעת המנוע. תחילה חיפשו את הניתוקים של מערכת המיגון בכדי לעקוף אותם, לאחר מכן בדקו שמגיע דלק (לחץ דלק ובודדים גם בדקו את הספיקה של משאבת דלק, יש כאלה שגם החליפו משאבה), כמובן בדקו ניצוץ וחלקם אף החליף את המצ ...

בדיקת מערכת התנעה

מערכת התנעה פשוטה לאבחון כאשר המתנע אינו פועל כלל, אבל, כאשר המתנע פועל ולא במלוא ההספק, לא תמיד נרגיש זאת באמצעות רעש הסיבוב של המנוע. הדבר משמעותי במנועי דיזל ובעיקר במנועים עם משאבת הזרקה רוטורית. במנועים אלו, אנו זקוקים לצורך ההתנעה לפחות ל - 120 סל"ד, במידה ולא נגיע למהירות זו, המנוע הסתובב אומנם במהירות שנשמעת ונראית תקינה, אך המנוע פשוט לא יתניע ואז נתחיל בהחלפת חלקים במערכת ההזרקה, כאשר התקלה למעשה במערכת ההתנעה.   בדיקת מערכת ההתנעה מתחילה לאחר שווידאנו שהמצבר וחיבוריו תקינים. ...

בדיקת זרם זליגה מהמצבר

אחת מהתקלות האופייניות אצל רוב יבואני הרכב ובכל הדגמים, הנה תלונת לקוח כי מצבר הרכב נגמר והרכב נתקע ולא מניע. ככל שהרכב יוקרתי יותר ובתקופת האחריות כך הלקוח ביקורתי ותוקפן יותר. בעבר, בתקופת האחריות של המצבר, בתלונה מסוג זה השתדלו במוסך להחליף ללקוח את המצבר במצבר חדש ללא בדיקות מקיפות לסיבה שהרכב נתקע. יצרני הרכב שקיבלו מסות גדולות של מצברים תקינים שנפסלו עצרו תופעה זו ודרשו מיבואני הרכב בדיקות ודוחות על מצב המצבר שנפסל. אבל מה לעשות שמחליפים ללקוח את המצבר, ולא מוצאים את הסיבה שגרמה למצבר ...

בדיקת דיודת הגנה בתוך ממסר

מערכות בקרה אלקטרוניות רבות ברכב, כוללות יחידות בקרה המפעילות ממסרים המפעילים עומס חשמלי כגון שסתומים, מנועים חשמליים וכו'. היות ובתוך יחידת הבקרה יש טרנזיסטור שלרוב מספק מינוס לסליל הממסר, חייב יצרן יחידת הבקרה להגן על הטרנזיסטור מפני נחשולי מתח גבוה (ספייקים), הנוצרים ברגע הפסקת הזרם דרך סליל הממסר. ישנם מערכות ברכב, שיצרן יחידת הבקרה שלהם לא הוסיף מעגל הגנה בתוך יחידת הבקרה, ואז, יצרן הרכב חייב להוסיף רכיב הגנה חיצוני בכדי להגן על יחידת הבקרה. באיור הבא רואים משאבת דלק המופעלת דרך מגעי הממסר ...

בדיקת מערכת טעינה

מערכת טעינה קונבנציונאלית כוללת מלבד המצבר גם את האלטרנטור המכיל בתוכו את ווסת הטעינה ונורת טעינה בלוח המחוונים. מערכות הטעינה החדישות כוללות את ווסת הטעינה מחוץ לאלטרנטור באחד המחשבים וברכבים רבים קיימת מערכת בקרת ניהול אנרגיה, השולטת על מתח הטעינה וגורמת לניתוק מערכות חשמליות לא חיוניות בזמן שמתח הטעינה נמוך. בדיקת מערכת הטעינה שמתוארת בהמשך שייכת למערכות הטעינה הקונבנציונאליות. במערכת זו כאשר פותחים את מתג ההצתה, נורת הטעינה מקבלת פלוס מהמצבר דרך הנתיך והמתג ואת המינוס דרך ווסת הטעינה האלקט ...

בדיקת מודול הצתה השראתי על שולחן

מודול השראתי (המופעל ע"י לקטן מגנטי) ניתן לבדוק בכמה דרכים פשוטות. הדרך הפשוטה ביותר היא לבודקו בתוך הרכב עצמו, תחילה יש לזהות את מיקום המודול, האם הוא בתוך המפלג או מחוץ למפלג, מהם היציאות של המודול, במידה ולא מכירים יש להיעזר בשרטוט מתאים או בחבר טלפוני. בהסבר המופיע להלן השתמשנו במפלג השראתי, במודול ובסליל הצתה שלא שייכים בפועל לאף סוג של רכב, הם רק לצורך ההסבר. כאשר בודקים ברכב עצמו תחילה יש לבדוק שמגיע מתח למסוף החיובי של סליל ההצתה כשפותחים את מתג ההצתה, לאחר מכן יש לחבר נורה של ...

בדיקת דליפת במנוע

בדיקת דליפת מנוע (צילינדרים) או כפי שהיא מכונה אצל בעלי המקצוע "בדיקת לחץ הפוך" דומה לבדיקת דחיסה בכל כשהיא בודקת את אטימות הצילינדרים אך שונה בכך שהיא אינה מודדת את הלחץ אלא הפסד הלחץ, כלומר את אחוז נפילת הלחץ. בדיקת דחיסה קובעת את לחץ הדחיסה בכל צלינדר אך היא אינה יכולה לקבוע את גורם התקלה, כגון: טבעות בוכנה, אטם ראש מנוע, שסתומי יניקה ופליטה.מד הדליפה כולל מחוון המכוייל באחוזים בין 0% - 100%, ווסת לחץ המאפשר הכנסת לחץ אוויר מווסת וקבוע לחלל הדחיסה, צינורות חיבור ומתאמים המותאמים לתבריג ברא ...

בדיקת אספקת דלק במנוע בנזין

כאשר רכב אינו מתניע או מנוע הרכב כבה, יש לתשאל את הלקוח כיצד קרה המקרה? האם המנוע כבה במהלך נסיעה? או האם המנוע כבה לאחר מילוי דלק? לא אחת קורה שנהג הרכב מילא סולר למיכל במקום בנזין. ישנה תופעה אחרת שהרכב אינו "סוחב" במאמץ (בעליה ממושכת), כמובן ישנם בעלי מקצוע עם ניסיון שמזהים את הבעיה באספקת הדלק למערכת –ספיקת דלק של משאבת הדלק אינה תקינה. תקלה במערכת אספקת הדלק יכולה להיות: משאבת דלק אינה תקינה. משאבת דלק חליפית שאינה מתאימה. מתח אספקה למשאבה לא תקין. מסנן דלק סתום. וסת ...

בדיקות במד תת – לחץ

אבחון התקלות במערכות ניהול מנוע בנזין נעשה כיום באמצעות סורקי תקלות ממוחשבים ובעזרת מכשירי 4 גזים. בעבר השתמשו המכונאים וחשמלאי הרכב באוסצילוסקופ לזיהוי תקלות הצתה ורבים אחרים באמצעות בדיקת תת לחץ במנוע. גם כיום לא ניתן לאבחן תקלות מכאניות באמצעות סורקי  התקלות, ולכן גם בעידן הרכב הממוחשב לא נס לחו של מכשיר האבחון הבודק תת לחץ במנוע.  בדיקה במד תת לחץ יכולה להצביע על תקלות ופגמים במנוע. במצב תקין יראה מד תת הלחץ על "18 כספית בערך והמחט תישאר קבועה בסיבובי סרק.  פתיחה וס ...

מדידת חמשת גזי הפליטה

המימן הפחמני בגז הפליטה מורכב מחלקיקי דלק בלתי שרופים הנקראים גם פחממנים, בעת שריפת הדלק נוצר ריבוי של תערובות פחממנים (HC).   תכונות: בחלקם ריח חזק, מזיק לבריאות .   יחידות המדידה: ppm vol (נפח) ppm = parts per million  (חלקיקים חלקי מיליון) 10000 ppm = 1%   ערכי מדידה שימושיים: ללא ממיר קטליטי  300 - 100 ppm עם ממיר קטליטי 30 - 0 ppm כיבוי הלהבה ליד אזורים שוליים קרים של חלל השריפה, למשל כשהמנוע קר. הפסקת ההצתה והספק הצתה ב ...