זהירות בהחלפת נתיך שרוף - נתיכים לא מקוריים

החלפת נתיך שרוף ברכב לכאורה נראה דבר סטנדרטי ופשוט, אך ב"שוק" חלקי החילוף בארץ ובעולם ישנם נתיכים תחליפים (זולים) שרשום על הנתיך ערך חשמלי כלשהו (לדוגמא: 10 אמפר) אבל בפועל גם זרם יתר של 20 אמפר לא שורף את הנתיך. לאחרונה קרה מיקרה באחד ממרכזי השרות של אחד מיבואני הרכב, שהוחלף נתיך של 10 אמפר בנתיך זהה כביכול (10 אמפר), אך זרם היתר במעגל שרף את החיווט של המעגל ולא את הנתיך עצמו. צריך לזכור שישנם יצרני נתיכים ידועים ונכון, הנתיכים שלהם בדרך כלל קצת יותר יקרים, אבל הסיכון בשריפת מעגל חשמלי שיכול ל ...

ממסר תפיסה עצמית במעגל חשמלי ברכב

בעבר הכרנו את מעגל התפיסה העצמית באמצעות ממסר במעגל "עצור" באוטובוס. לעיתים יש צורך להוסיף ממסר תפיסה עצמית בעיקר כתוספת למערכת מיגון המנתקת באמצעות עלוקה זרם הזנה למחשב מנוע או כל ניתוק שיכול לכבות את מנוע הרכב בזמן נסיעה. במעגל המופיע באיור למטה רואים נורה המחוברת מצידה האחד לפלוס קבוע של המצבר והמינוס של הנורה מחובר לצידו האחד של הלחצן ולמגע 87 בממסר. סליל הממסר מחובר בצידו האחד (85) למתג ביטול התפיסה העצמית, שכרגע נמצא במצב מחובר, כלומר, מגיע פלוס מצבר למגע 85. צידו השני של הסליל (86) מחובר ...

הוספת ממסר הגברה למערכת התנעה

כל חשמלאי רכב נתקל במהלך השנים בתקלה של מצבר תקין אך המתנע אינו סובב. בתקלה שתתואר בהמשך מתוארת מערכת התנעה ברכב אוטומטי שהזרם להפעלת הסולונואיד עובר דרך מתג ההתנעה ודרך מתג בורר הילוכים לפיקוד הסולונואיד (בתקן דין הגרמני הכניסה לסולונואיד מסומנת בספרה 50). היות וזרם הסולונואיד כולל את הזרם של הסליל המושך והזרם של הסליל המחזיק שסכומם נע בין 40 ל – 60 אמפר בממוצע, לכן ברכבים שסובלים מבעיות התנעה עקב מערכת הצתה לקויה או בעיות במערכת הדלק, הזרם של המתנע גבוה בממוצע לרכב תקין ולכן במשך הזמן המגעים ב ...

החלפת נתיך שרוף

החלפת נתיך שרוף ברכב לכאורה נראה דבר סטנדרטי ופשוט, לוותיקים בננו זכור כיצד החליפו את נתיך החרסינה השרוף בנתיך העטוף בנייר כסף מקופסת הסיגריות (לפעמים הרכב נשרף, אך מי זוכר, תמיד יזכרו את התיקון המוצלח).  מה מסובך בהחלפת נתיך שרוף בנתיך זהה חדש? כיום הפלוס (12 וולט) ליחידות בקרה אלקטרונית, ולמערכות החשמל ברכב עוברות דרך בית ממסרים ובית נתיכים ביחידה אחת, רובם כוללים יחידת בקרה אלקטרונית בתוכם ובחלקם מיני ממסרים המולחמים על מעגל מודפס. עומס יתר או קצר דרך נתיך לא תקין או לא מתאים על ...

מציאת קצר קבוע במעגל חשמלי

כאשר נתיך נשרף כתוצאה מקצר חשמלי במעגל כלשהו, רוב בעלי המקצוע מחליפים את הנתיך בנתיך אחר בעל אותו ערך או אותו צבע. בודדים בעלי המקצוע שהולכים לספרות היצרן או לספר הנהג ומוודאים את הערך האמיתי שצריך להיות במעגל. יש לזכור שברוב כלי הרכב, בית הנתיכים הקונבנציונאלי נהפך לבית נתיכים "ממוחשב" כלומר, הוא מכיל יחידת בקרה אלקטרונית. מה המשמעות? במידה ובפועל היה נתיך בעל ערך גבוה מדי (מישהו בעבר החליף את הנתיך המקורי), ועדיין קיים קצר, יתכן ובזמן החלפת הנתיך, אנו נייצר קשת חשמלית שתגרום לנזק פנימי בתוך ...

קוד תקלה Emission Code P0420

בדגם רכב בעל שני חיישני חמצן, האחד לפני הממיר הקטליטי שתפקידו לדאוג שיחס האוויר דלק ישמר במהירויות מנוע קבועות ביחס של 1:14.7. החיישן השני ממוקם אחרי הממיר הקטליטי ותפקידו העיקרי לפקח על יעילות הממיר הקטליטי. כאשר הרכב בנסיעה במהירות מתאימה ובטמפרטורת מנוע תואמת, יחידת בקרת המנוע (מחשב המנוע) משווים את הערכים של שני החיישנים. במידה והערכים של שני החיישנים זהים, כלומר, הממיר הקטליטי לא ביצע את ייעודו, יחידת הבקרה תדליק נורת מנוע ותרשום את קוד התקלה P0420. החיישן הראשון לפני הממיר דוגם את ...
מאמר זה ניתן לצפייה רק ע"י משתמשים רשומים בעלי הרשאות.
כדי להיכנס או להירשם למערכת [לחץ כאן]

אבחון תקלות בתקשורת מחשבים CAN BUS - המשך

שיטת אבחון תקלות בתקשורת CAN זהה אצל כל יצרני הרכב, לכן שיטת אבחון התקלות שנתאר בהמשך רלוונטית לכל סוגי הרכב. יש לציין שישנם יצרני רכב שניתן באמצעות סורק התקלות לקבל הכוונה באבחון האם יש נתק או קצר לפלוס או למינוס באחד מקווי התקשורת. לעומת זאת ישנם יצרני רכב שכאשר יש תקלת תקשורת באחד מקווי התקשורת סורק התקלות אינו מראה שום כיוון. הבדיקות שיתוארו בהמשך מתאימות כאמור לכל סוג הרכב, כמובן יש צורך בסכמות של יצרן הרכב בכדי לדעת איזה מחשבים מחוברים לרשת, האם יש ברשת נגדי קצה קו? באיזה ערך הם ובאיזה מ ...

אבחון תקלות בתקשורת מחשבים CAN BUS

תקשורת נתונים CAN הוא סוג תקשורת של העברת נתונים בין יחידות בקרה ברכב, היא  פותחה עבור תעשיית הרכב ע"י חברת BOSCH וחברת אינטל בשנת 1987. CAN (CONTROLER AREA NETWORK) הם ראשי תיבות של "רשת בקרה אזורית". פרוטוקול תקשורת CAN הוגדר על ידי תקני ISO שונים, הוא התקבל בכל העולם כתקן העברת נתונים בין יחידות הבקרה השונות ברכב. שיטת עברת נתונים זו מאפשרת רמה גבוהה של אמינות בעלות נמוכה יחסית. אפיק הנתונים CAN כולל בכל יחידת בקרה את הבקר (מיקרופרוססור) יחידת שידור ויחידת קליטה ושני קווי אפיק ...

אסטרטגיית אבחון

תקלות המתרחשות לסירוגין, כלומר מופיעות ונעלמות או מתרחשות במצבים/תנאים מסוימים בהם נמצא הרכב יכולות להיות מתסכלות מאוד. אלא אם יש לך דרך פעולה – אסטרטגיית אבחון מתאימה אשר תעזור לך למצוא את גורם הבעיה. הדבר היחיד אשר משותף לכל התקלות שמתרחשות לסירוגין הוא שאין מצב קבוע היכול להגדיר את הבעיה. אם לדוגמא מנוע כבה ולא מניע, ניתן לבדוק ניצוץ, דלק ודחיסה כדי להתחיל לבודד את הגורם לבעיה. אבל, אם לדוגמא המנוע עובד תקין ולפתע כבה או עובד בטורים גבוהים, מהסס או ישנן החטאות ניצוץ רבות ואז שוב עובד בצורה ...

אבחון יעילות ממיר קטליטי עם מד טמפרטורה

ממיר קטליטי תקין מאחסן בתוכו כמות חמצן המספיקה לחמצון גזי הפליטה העוברים דרכו. מערכת ניהול משתמשת בחיישן החמצן האחורי לצורך זיהוי ממיר לא תקין. ככל שהממיר מאבד מכושרו לאחסן חמצן, כך מיתוג חיישן החמצן האחורי הולך ומתקרב למיתוג של חיישן החמצן הקדמי, בשלב מסוים תדלק נורית הבקרה "בדוק מנוע" ותציין תקלה. באמצעות סורק תקלות נוכל לזהות את התקלה הספציפית, למשל קוד התקלה  P0420. לא תמיד נדלקת נורת תקלה כאשר נגשים לטסט ונכשלים עקב בעיה בממיר הקטליטי, לכן, שיטה נוספת לבדיקת יעילות הממיר הקטליטי מופ ...

10 טעויות דיאגנוסטיקה נפוצות

אחת מהטעויות הנפוצות היא ההנחה היסודית שהחלק החדש תקין. למרות שאיכות החלקים בשוק טובה עדיין ישנם חלקים פגומים (גם אם הם חדשים). חלקם יכולים להיפגם מבעיות ייצור או החלשות החומר, אחרים יכולים להינזק בדרך (משלוח, התקנה וכו'). במוסך הבעיה מתחילה כאשר עובדים נכון לפי שלבי האבחון אך החלפת החלק החדש אינה פותרת את הבעיה. רוב בעלי המקצוע שימצאו את עצמם במצב זה יחשבו שהחלק החדש אינו הפיתרון לבעיה, אז יתחיל החיפוש להסבר אחר לתקלה. כאן צריך לעצור רגע נוסף, לחשוב בשנית ולתת אמון בעצמך. אולי הדיאג ...

EOBD / OBD II

EOBD / OBD II תאור כללי On-Board Diagnostic) OBD) – אבחון מובנה ברכב קיים כיום ברוב כלי הרכב הפרטיים והמסחריים בעולם. בתחילת שנות השמונים התחילו יצרני הרכב בארה"ב להשתמש במחשבי רכב שכללו מערכת אבחון עצמי של בקרת פליטת המזהמים, בכדי לענות על דרישות הפליטה המחמירות של הרשות להגנת הסביבה (EPA) . האבחון המובנה ברכב מאתר באופן אוטומטי את ירידת ביצועי ...

דיאגנוסטיקה באמצעות סקנר

לפני כל בדיקת הסטטוס של סוגי הבקרים יש לבדוק אם הם נתמכים בכלל ע"י הרכיבים. ישנם שתי סוגי בקרות רכיבים: בקרה רציפה ובקרה לא רציפה. בקרה רציפה מבצעת את העבודה באופן רציף, מרגע שהמנוע מגיע למצב מתאים ועד ברגע בו המנוע כבה. בקרה זו היא הבקרה החשובה ביותר והמסובכת ביותר מכל שאר הסוגים. בקרת החטאת הניצוץ בודקת אם יש החטאת ניצוץ.  בקרה זו בודקת את כל המצבים למה נגרמה החטאת ניצוץ בניגוד לעבר שהסברה היא שמערכת ההצתה כשלה. החטאת ניצוץ יכולה להיגרם ממערכת ההצתה, דליפות ואקום, שסתום EG ...