שיטות לימוד מתקדמות ברכב


במשרד הכללכלה ובמשרד החינוך החלו ללמד בשנת 2018 את מקצועות הרכב באמצעות E-Learning של חברת Electude ההולנדית, ברמה ובהשוואה זהה לרוב מדינות העולם המפותחות ובניהם מדינות שתעשיית הרכב בהם קיימת כגון: גרמניה, איטליה, אנגליה, ספרד, הולנד, שוודיה, טורקיה, ארה"ב, מכסיקו, ברזיל, יפן, קוראיה, תיילאנד, וויטנאם וסין בסה"כ מעל 55 מדינות. מאז שחברת  Electude (אלקטיוד) נכנסה לישראל, השתמשו במודולים מתוך התוכנה כעשרת אלפים בעלי מוסכים. בעלי הסמכות (מכונאים,חשמלאים ומאבחנים, הנדסאי רכב,שמאים מורים וכד'). 

ענף הרכב בישראל עובר שינויים רבים בתחום הרכב, משרד התחבורה החל לדחוף את כל הגורמים הקשורים לענף הרכב במטרה להרים את הרמה המקצועית של העוסקים בענף הרכב. בין השינויים שכבר מורגשים הוא פעילות אינטנסיבית לאיחוד מקצועות הרכב, פתיחה מחדש של  מגמות רכב בבתי ספר מקצועיים, פתיחת מגמה של הנדסה מכאנית  עם התמחות במקצועות רכב:  "המועצה להשכלה גבוהה אישרה ל'אפקה - המכללה האקדמית להנדסה תל אביב' תוכנית התמחות במערכות רכב במסגרת תואר ראשון (B.Sc) בהנדסה מכאנית. בנוסף ללימודי החובה, תכלול ההתמחות קורסים במערכות רכב (Automotive Systems Engineering). מטרת ההתמחות להכשיר מהנדסים לעבודה בתחומי מערכות רכב, תכנונן ואחזקתן, תחומי חקיקה, איכות סביבה וכלכלה הקשורים לרכב". בטכניון פתחו לימודי תואר שני בהנדסת רכב וכל תחום הרכב התחיל להתפתח עם כניסת חברות ישראליות לתעשיות הרכב העולמיות כגון מובילאיי ועוד. 

סימולטור ניהול מנוע

משרד התחבורה שילב כוחות לצורך כך עם לשכת המהנדסים, איגוד יבואני הרכב, איגוד המוסכים, מדור מערכות רכב בצה"ל ונציגים נוספים מגופים העוסקים בענף הרכב.

השילוב של מערכות ממוחשבות ברכב עם המערכות המכאניות וההידראוליות גרמו ליצרני הרכב לפתח שיטות אבחון חדישות תוך שילוב במכשירי אבחון המבוססים על מחשבים ניידים והרבה חומר טכני המופיע ברשת האינטרנט של היצרן. יצרני הרכב והיבואנים בישראל אינם מסוגלים להכשיר את כל בעלי המקצוע העוסקים ברכב וזאת עקב חוסר בשעות הדרכה ובמדריכים. את הבעיה הזאת מנסים יצרני הרכב לפתור דרך פיתוח אמצעי הדרכה חדישים תוך שימוש ברשת האינטרנט, פיתרון זה מאפשר לאין ספור של משתמשים להיכנס לאתרי היצרן ומכל העולם וללמוד בכל יום ובכל שעה שמתאים לבעל המקצוע, שיטת לימוד זו מאפשרת למדריכים ולמורים לפקח על התקדמות התלמיד מרחוק, ובאמצעות בקרה זו לתגמל את התלמיד, לתקן אותו בטעויות שהוא עשה וללמוד מה צריך לשפר בעתיד.

רכב חשמלי והיברידי

כעוסק בענף הרכב בתחום ההדרכה בישראל מעל 30 שנה, החלטתי להביא את שיטת ההדרכה הזו לישראל ולנסות והביא את בעלי המקצוע בארץ לאותה הרמה המקובלת בעולם המודרני, לצורך כך התחברתי לחברה המובילה בעולם בתחום זה - Electude. חברה זו הינה הספק העולמי של כל תוצרי ה - E-Learning של חברת דאף, וכמו כן היא מספקת חומרי הדרכה לעוד 10 יצרני רכב, 4 צבאות ובניהם חיל האוויר הישראלי, כל זאת ב - 33 שפות ובסך הכול מעל 1500 מודולים הכוללים בחנים על כל נושא לימוד (מתוכם, מעל 400 מודולים בעיברית).

כיצד לומדים באמצעות אלקטיוד בעולם

היות וישראל הינה המדינה היחידה בעולם שדוברת עברית והיות ושוק הרכב שלנו קטן יחסית עבור יצרני הרכב, לכן אף יצרן רכב לא מתרגם את הספרות המקצועית שלו לעברית ולכן, רמת האנגלית הטכנית ברוב מרכזי השרות של היבואנים השתפרה מאד, היות ואין אפשרות לתקן ולטפל ברכב ללא הספרות הטכנית של היבואן. לפי דעתי המקצועית חייבים להדריך את מקצוע הרכב בארץ באנגלית או לפחות חלקים גדולים של המקצוע (בעיקר באבחון תקלות), למרות זאת וכדי להקל על תלמידי התיכון בישראל, אנו מתרגמים לעברית כל מודול שנדרש ע"י מערכת החינוך וכאמור, מעל 400 מודולים שמכסים את כל הנושאים הקיימים בתוכניות הלימוד כבר תורגמו לעברית.

שילוב של עבודה מעשית עם משימות בתוכנת ELECTUDE

מציאות וירטואלית Virtual Reality

מציאות מדומה (וירטואלית) VR היא סימולציה של הסביבה, המתבצעת באמצעות מחשב, טבלט, נייד וכד' היא נותנת למשתמש המחובר למשקפיים מיוחדות אשליה שהוא נמצא בתוך הסביבה במחשב. חברת אלקטיוד הלכה צעד אחד קדימה עם הטכנולוגיה העולמית ושילבה את המציאות המדומה (וירטואלית) בתוכנית ההכשרה של תלמידי ההכשרות בענף הרכב. בעתיד הלא רחוק, תחום זה יכנס באופן קבוע ורציף לתוכנית הלימודים.

סרטון דוגמא

הדגמה באמצעות מערכת VR