בקרת מרכב פעילה - Active Body Control

Active Body Control או ABC היא מערכת בטיחות חדשה שפותחה ע"י מרצדס ומטרתה לשלוט בצורה מלאה על תנועת מרכב הרכב וע"י כך למנוע את התהפכות הרכב במצבי נהיגה מסוכנים: בפניות חדות האצות ובלימות פתאומיות. במערכת ה – ABC מחשב מזהה את תנועת מרכב הרכב ממספר חיישנים הממוקמים ברחבי הרכב, ושולט על המתלים האקטיביים ברכב וזאת באמצעות מנגנון סרוו. הלחץ ההידראולי למנגנון הסרוו מסופק על ידי משאבת לחץ גבוה. סך הכול 13 חיישנים מפקחים בצורה רציפה על תנועת מרכב הרכב ומספקים כל 10 אלפיות השנייה מידע חדש למחשב ה – ...

פיצול סרן היברידי ( Axle split hybrid)

חברת BOSCH יחד עם קבוצת פג'ו סיטרואן PSA פיתחה את מערכת פיצול סרן היברידי, הנעת דיזל – היברידי ראשונה בעולם.  השילוב של מנוע בעירה דיזל והנעת סרן אחורי חשמלי, גרמה להפחתה של צריכת הדלק בשיעור של עד 35% בהשוואה למנוע דיזל רגיל. מערכת זו שולבה בדגם הרכב של פיג'ו 3008 4Hybrid, סדרת הייצור של ההנעה החדשה החלה לקראת סוף שנת 2011. בתערוכת אוטומכניקה 2012 בפרנקפורט, זכתה המערכת בפרס החדשנות בקטגוריית "המוצרים והשירותים". הרכיבים ההיברידיים העיקריים של מערכת פיצול הסרן ההיברידי, ...

סיוע לראיית נקודות מתות בצד הרכב (Side View Assist)

מערכת לסיוע מבט צד (Side View Assist) של חברת BOSCH נועדה לזהות עצמים ורכבים במרחק של שלושה מטרים לצד הרכב ולחלקו האחורי. מטרת המערכת לסייע לנהג ולסמן לו שבנקודות המתות במראות קיים עצם לא מזוהה (רכב, אדם, אופנוע וכדו'). מערכת זו משתמשת בחיישנים קוליים (אולטרסוניק), בדומה לחיישנים המצויים במערכת עזר לחניה. כאשר המערכת מזהה רכב העוקף למשל, האות מהחיישנים נבדק תחילה ע"י המחשב של המערכת וזאת בכדי למנוע אזעקות שווא. אז מופיע אות התראה לנהג שיכול להיות בשני אופנים: בתחילה התראה ויזואלית ע" ...

מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים (TPMS)

מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים TPMS) Tire Pressure Monitoring System) הינה מערכת אלקטרונית שנועדה לפקח על לחץ אוויר בתוך צמיגי הרכב. מערכת זו נועדה להתריאה לנהג על ירידת לחץ האוויר בזמן הנסיעה וזאת באמצעות התראה קולית והתראה ויזואלית. בתעשיית הרכב ניתן למצוא את המערכת ברמת יצרן הרכב (OEM), או כמוצר להתקנה במוסך (AFTERMARKET).   ללחץ האוויר בצמיג השפעה רבה על בטיחות כלי הרכב ועל תצרוכת הדלק שלו, כל צמיג מותאם לעבוד בטמפרטורה ייעודית, החום הנוצר במהלך החיכוך עם הכביש מעלה את ה ...

קו ייצור במפעל רכב

סיור בקו ייצור של דגם רכב כלשהו אינו דבר של מה בכך, רוב העוסקים בענף הרכב (מכונאים, חשמלאים, פחחים, צבעים וכו'), מפרקים ומתקנים את מערכות הרכב וחלקי הרכב השונים. אך רובם לא עברו השתלמויות אצל יצרני הרכב בחו"ל וכמובן לא ראו איך היצרן מרכיב ובונה את הרכב, הסיבות העיקריות לכך הם: 1. לא כל יצרן רכב מאפשר סיור בקו הייצור שלו. 2. סיור מקצועי במפעל רכב דורש תאום מראש עם המפעל ורוב הישראלים כשיוצאים לחו"ל לטיול לא מוצאים את הזמן לבקר במפעל הרכב. ברוב מפעלי הרכב כיום, כאשר דגם רכב כלשהו נכנס לייצו ...

מספר זיהוי רכב

ספרי זיהוי רכב הם חלק המידע העיקרי לזיהוי הרכב בצורה מדויקת וסוג המנוע שהורכב בו. ה-VIN הוא למעשה תעודת הזהות של הרכב. מאפייני מספר זיהוי הרכב מספרי זיהוי הרכב הם סטנדרטיים בכל העולם ומורכבים מ-17 תווים. תווי ה-VIN מורכבים מאותיות אנגליות גדולות וספרות 1-0, למרות זאת מעולם לא השתמשו באותיות I, O ו-Q כדי למנוע מצב של בלבול בין האותיות לספרות. ...
מאמר זה ניתן לצפייה רק ע"י משתמשים רשומים בעלי הרשאות.
כדי להיכנס או להירשם למערכת [לחץ כאן]

eAssist בגרסת 2.4 ליטר בביואיק לה קרוס

כחלק מתהליך ההבראה של קונצרן ג'נרל מוטורס החליטו בחברה להביא את הטכנולוגיה ההיברידית לדגמי הביואיק החל משנת 2012. החברה מצהירה שהשימוש בטכנולוגיה ההיברידית גורמת להפחתה של 25 אחוז בתצרוכת הדלק. מערכת העזר החשמלית מכונה ע"י ג'נרל מוטורס בשם eAssist, בגרסה של הביואיק לה קרוס היא משודכת למנוע 2.4 ליטר, עם תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 הילוכים. ב – GM מצהירים שתצרוכת הדלק בעיר תהיה 26 מייל לגלון (כ – 11 ליטר לק"מ) ואילו בנסיעה מחוץ לעיר תצרוכת הדלק תהייה 37 מייל לגלון (כ – 15.5 ליטר לק"מ), תצ ...

מערכת עזר בחנייה

מערכות עזר לחנייה מפחיתות את הלחץ מחניות. מערכות אלו משתמשות בחיישנים על קוליים כדי למדוד במדויק מקום חנייה ואז להסיע את המכונית אוטומטית למקום, מבלי שהנהג יזיז את ההגה בעצמו. החנייה האוטומטית מתבצעת במהירות כמו נהג מיומן. מערכת העזר לחנייה דורשת ברכב הגה כוח חשמלי וחיישנים על קוליים בשני צידי פגושי הרכב. חיישנים אלו מודדים את מרחק מקום החנייה הפוטנציאלי כאשר הרכב נוסע במהירות של עד כ-35 קמ"ש. חיישנים אלו יכולים לקלוט את הרכבים החונים במרחק של 30-180 ס"מ. הרכב יכול לחנות במקום חנייה אשר ...

סיוע במניעת התנגשות - CITY SAFETY

CITY SAFETY היא מערכת בטיחות חדשה שפותחה ע"י וולוו ומטרתה לסייע לנהג, להפחית או למנוע התנגשויות בכלי רכב שבולמים בפתאומיות והולכי רגל במהירות נמוכה.  מטרת המערכת לבלום בצורה אוטומטית במהירות נמוכה ללא התערבות הנהג את הרכב, ע"י כך למנוע תאונה או להפחית את הנזקים. התאונות הנפוצות ביותר בעת נסיעה עירונית איטית ובעומסי תנועה הן תאונות המתרחשות במהירות נמוכה שמתחת ל – 30 קמ"ש. נתונים סטטיסטיים הוכיחו ש – 75 אחוז מכל התאונות המדווחות לחברות הביטוח, מתרחשות במהירות זו. למרות הנזק המועט יחסית במ ...

מערכת סיוע לראיית לילה (Night View Assist)

אורות נסיעה (אור מעבר) מאפשרים ראיה בלילה למרחק של כ - 40 מטר. לעיתים קרובות מכשולים וסכנות נראים מאוחר מדי, במיוחד בתאורה חלשה או בחשכה מוחלטת.   אורות הנסיעה הגבוהים (אור דרך) מאירים למרחק גדול יותר ולשטח גדול יותר, אך הם מסנוורים את התנועה הבאה ממול ולכן, הם נמצאים בשימוש של 15 אחוז מדרכי הנסיעה. הסיכון לתאונות דרכים גבוה באופן משמעותי בלילה מאשר ביום. כמעט 50 אחוז של כל התאונות הרציניות קורות בלילה או לקראת בו החשכה, אף על פי שרק חמישית מסך הנסיעות מתקיימות בלילה. התמונה באדיבות ...

מנוע ונקל

מנוע הונקל הקרוי גם מנוע רוטורי הומצא בשנת 1951 ע"י המהנדס הגרמני פליקס ונקל במהלך עבודתו בחברת NSU. זכויות הייצור של המנוע נמכרו  במהלך שנות ה – 60 למספר חברות רכב: ניסאן סיטרואן מזאדה ועוד. למנוע היו בתחילת הדרך  בעיות אמינות, שנפתרו בשנים האחרונות ע"י חברת מאזדה שכיום היא מובילה בתחום זה ע"י מנוע משופר הקיים בדגם RX-8. במנוע 4 פעימות רגיל הבוכנה הנעה בתוך הצלינדר למטה ולמעלה עוצרת בשתי נקודות (נקודה מתה עליונה ונקודה מתה תחתונה), עצירה זו מקטינה את נצילות המנוע. לאומת זאת במנוע ו ...

AdBlue וטכנולוגיית SCR

טכנולוגיית (SCR (Selective Catalytic Reduction עושה שימוש בתוסף המכונה AdBlue (הנדרש למשאיות חדשות העומדות בתקן יורו 4 ויורו 5 לצורך הקטנת פליטת מזהמים לאטמוספרה), המוזרק אל תוך גזי הפליטה, לפני שאלו עוברים דרך ממיר קטליטי. בתוך הממיר הקטליטי, תחמוצת החנקן הופכת לגז חנקן בלתי מזיק ולאדי מים - חומרים שנמצאים כבר בטבע הסובב אותנו. החומר הפעיל ב- AdBlue  - המכונה גם אוריאה - נוצר מגז טבעי. אוריאה היא אבקה גבישית לבנה, שגם היא מצויה באופן טבעי בסביבה. היא חומר יציב ולא רעיל, ללא מגבלות באשר ל ...

עיקרון הטכנולוגיה ההיברידית בטויוטה פריוס

טויוטה פריוס הוא רכב הפועל בטכנולוגיה היברידית (בן-כלאיים). מערכת היברידית כוללת את מאפייני פעולה של מנוע שריפה פנימית (מנוע בנזין) ושל מנוע חשמלי. ברכב קיימים שני מקורות המספקים אנרגיה להנעת הרכב: מיכל דלק להפעלת מנוע הבנזין, ומצבר ניקל מטאל היידריד (NiMH) בעל מתח של 201.6 וולט הממוקם בתא המטען מאחורי המושב.  המערכות היברידיות ברב דגמי הרכב בעולם, כמו המערכת ההיברידית של טויוטה מנצלת את אנרגיה שהייתה הופכת לחום מבוזבז בזמן בלימה ועושה בה שימוש לטעינת המצבר. שילוב של מנוע בנזין ומנוע חשמ ...

מערכת נעילת גלגלים ABS

מערכת בלימה למניעת נעילת גלגלים (Antilock Brake System (ABS, מיועדת למנוע את נעילת הגלגלים במהלך בלימה. נעילת אחד הגלגלים או יותר בעקבות בלימה חזקה מדי ביחס לתנאי הכביש (אספלט, דרך רטובה או חלקה), עלולה למנוע מהנהג את האפשרות לעשות שימוש בהגה כדי לחמוק ממכשול אפשרי או לשמור על כיוון נסיעתו. מרכיבי מערכת ה – ABS הם: יחידת בקרה אלקטרונית. ארבעה חיישני סיבוב הגלגל. מודולטור הידראולי המכיל שסתום סולונואידי לכל גלגל, מצבר לחץ ומשאבת החזרה. במהלך הנהיגה, חיישני  סיבוב הגלגל מ ...

מערכת בקרת יציבות ESP

מערכת בקרת יציבות ESP בנסיעה יומיומית, פניות חדות, סיבובי הגה הם עניין שבשגרה. אך, בנסיעה מהירה פניות אלו וסיבובי הגה בעיקר חדים הם גורמים שעלולים לסכן את הנהג והסובבים אותו במעורבות בתאונת דרכים. המצב המסוכן הזה  יכול לנבוע כתוצאה מעובדן שליטה רגעי של הנהג במערכת ההיגוי ומערכת הבלמים. מערכת ה-ESP  (Electronic Stability Program) משפרת את בטיחות הנהיגה ברכב ומשפרת את אחיזת הכביש, באמצעות פיקוח של  יחידת בקרת ניהול המנוע על מומנט המנוע ועל יחידת הבקרה של מערכת ABS השולטת על כל ...

חיישן לשמירת חיי מצבר

חיישן אלקטרוני, המותקן על המצבר מפקח על חיי המצבר וחוסך באנרגיה. בעזרת חיישן מצבר אלקטרוני (Electronic Battery Sensor) ניתן יהיה למנוע את אחת מהתקלות הידועות ביותר – מצבר ריק. החיישן מודד את מתח, זרם וטמפרטורת המצבר ומחשב את כל המידע יחד ולמעשה יכול להעריך את מצב המצבר בכל רגע נתון. אם למשך זמן ממושך יחסית טעינת חשמל גדולה יותר מאשר האלטרנאטור יכול לייצר, רמת טעינת המצבר תיפול. לכן, מערכת ניהול אנרגיה יכולה לפצות במצב בו המצבר במצב קריטי ע"י כיבוי של אביזרי נוחות ברכב כגון: מיזוג, חימום מושב ...

מערכת בטיחות משולבת CAPS

מערכת בטיחות משולבת אקטיבית ופאסיבית (Combined Active and Passive Safety – CAPS) נועדה להפחית את הסיכון לתאונה ולהעלות את רמת הגנת הנוסעים במקרה של תאונה.   במצבים קריטים, שבריר שנייה יכול לקבוע אם תתרחש תאונה או לא. חיישני חיזוי של מערכת זו עוזרים לנהג לזהות מצבים מסוכנים בשלב מוקדם. פונקציות המערכת  יודעים לזהות מצבים אלו וביחד עם מערכות בטיחות אקטיביות, מערכת הבלימה יכולה להתכונן למצב של בלימת חירום. אם הנהג ילחץ על הבלם, כוח הבלימה יהיה מרבי גם אם הנהג לא יילחץ את הבלם בחוזקה. ...

מערכת הגנת הולכי רגל אלקטרונית EPP

מערכת הגנת הולכי הרגל האלקטרונית (Electronic Pedestrian Protection) הינה מערכת המזהה פגיעה באדם, ומספקת הגנה גבוהה יותר להולכי רגל ורוכבי אופניים במקרה של פגיעה.   הסטטיסטיקה מראה שסיכויי פגיעה בהולכי רגל הם גבוהים מאוד, ביחס לנוסע ברכב. בשנים האחרונות חלה עלייה בפגיעות בנפש בהולכי רגל ורוכבי אופניים, בדרכים. לכן חברת "בוש" פיתחה את מערכת ההגנה האלקטרונית להולכי רגל. חיישני המערכת הנמצאים בקדמת הרכב, יכולים לזהות פגיעה באדם ובכך, לשלוח אותות אל מפעילים המרימים את מכסה המנוע בשבריר שניי ...

מערכת הזרקת בנזין ישירה MED-Motronic מתוצרת BOSCH

מערכת הזרקת בנזין ישירה של חברת BOSCH מסוג MED (Motronic Electronic throttle Direct injection)  נכנסה לשימוש לראשונה ברכבי פולקסווגן בדגמי Lupo FSI  ובדגם Golf  FSI. במנועים המצוידים במערכת הזרקה ישירה, התערובת של הדלק/אוויר נוצרת ישירות בתוך חלל השריפה בצלינדר. במהלך היניקה רק אוויר נינק לצילנדר דרך שסתום היניקה. הדלק מוזרק בלחץ גבוה לתוך חלל השריפה באמצעות מזרקים מיוחדים הפועלים באמצעות מתח של כ – 65 וולט במשיכה ו – 15 וולט באחזקה. לבוכנה בתוך הצילינדר יש מבנה מיוחד העוזר בע ...

מערכות בטיחות במרצדס E-CLASS 2010

מערכות הבטיחות שהוכנסו בשנים האחרונות לכלי הרכב , בחלקן נלקחו מטכנולוגיות שפותחו עבור ציוד צבאי, שימוש במערכות לייזר העוזרות לשמירת מרחק ביו כלי רכב, מערכות אינפרה אדום העוזרות לראיית לילה וכד'. במרצדס E-CLASS  משנת ייצור 2010 יופיעו מיטב טכנולוגיית הבטיחות הקיימת היום בתעשיית, שלצערנו כרגע נמצאת ברכבי היוקרה בלבד. מערכות הבטיחות הקיימות בדגם רכב זה הם: דיסטרוניק פלוס  (Distronic Plus), מערכת לשמירת מרחק אוטומטית בזמן נסיעה, המערכת בולמת ומאיצה את הרכב בהתאם למצב התנועה בכביש. ...

מערכת קדם הגנה Pre Safe System

מערכת ה- Pre Safe הינה מערכת לומדת, אשר מנתחת את מצבי והתנהגות הנסיעה ומבקרת מערכות רבות ברכב. מטרת המערכת הינה למנוע תאונה מראש ולהכין את הנהג והנוסעים למצב של תאונה, ובאם קרתה תאונה לצמצם נזקים: המערכת מותחת בצורה אוטומטית את חגורות הבטיחות, מיישרת את גב המושבים, סוגרת חלונות ומנפחת כריות אוויר במושבים כדי לשמור את הנוסעים במצב מועדף על מנת למנוע נזקי פגיעה. בסרטון הבא ניתן לראות את פעולת המערכת והסבר קצר: ...