מערכת עזר בחנייה


מערכות עזר לחנייה מפחיתות את הלחץ מחניות. מערכות אלו משתמשות בחיישנים על קוליים כדי למדוד במדויק מקום חנייה ואז להסיע את המכונית אוטומטית למקום, מבלי שהנהג יזיז את ההגה בעצמו. החנייה האוטומטית מתבצעת במהירות כמו נהג מיומן.

מערכת העזר לחנייה דורשת ברכב הגה כוח חשמלי וחיישנים על קוליים בשני צידי פגושי הרכב. חיישנים אלו מודדים את מרחק מקום החנייה הפוטנציאלי כאשר הרכב נוסע במהירות של עד כ-35 קמ"ש. חיישנים אלו יכולים לקלוט את הרכבים החונים במרחק של 30-180 ס"מ. הרכב יכול לחנות במקום חנייה אשר גדול מאורך הרכב ב-80 ס"מ בלבד. המערכת יכולה גם לזהות עצמים אשר מפריעים לחנייה כגון מדרכות אפילו בחושך.

אם מקום החנייה גדול מספיק, המערכת מודיעה לנהג על מקום פנוי. במידה והנהג מחליף למצב חנייה אוטומטי, המערכת מחשבת את הדרך לחנות, תזוזת גלגל ההגה ואת מספר התנועות הנדרשות בתוך חלקיק השנייה. ברגע זה, הנהג יכול וצריך להסיר את ידיו מגלגל ההגה וצריך למעשה להשתמש רק בדוושות ההאצה והבלם, המערכת האלקטרונית שולטת על גלגל ההגה. המערכת מודיעה לנהג על החנייה דרך התצוגה הראשית בלוח המחוונים.

מערכת עזר בחנייה - הדגמה


התמונה באדיבות "Bosch"

מערכות החנייה החדישות כמו לדוגמא המערכות שפותחו עבור ב.מ.וו, יודעות להחנות את הרכב בצורה אוטומטית לחלוטין בעוד שהנהג ממתין מחוץ לרכב בזמן החנייה, וזו כדי לשפר את הבטיחות של הנהג בזמן החנייה ושל הולכי רגל – לנהג יש שדה ראייה גדול יותר מחוץ לרכב מאשר בתוכו. כמובן שלנהג יש שלט בו הוא יכול לעצור את הרכב בכל זמן. מערכת זו פותחה לחנייה אוטומטית של הרכב בחנייה הפרטית של בעל הרכב.

מערכת הבקרה שולטת למעשה על כל הפונקציות החשובות ברכב, התנעת מנוע, בלמים ודוושת האצה, תיבת ההילוכים, אורות ואורות חירום.

הפעלת מערכת החנייה האוטומטית נעשית בשלט רחוק, המערכת מתריעה לנהג על מקום חנייה אופציונאלי, הנהג עוצר אל מול המקום, מעביר את ידית ההילוכים למצב חנייה "P" ומדומם את המנוע. לאחר שהנהג יוצא מהרכב, לחיצה כפולה על כפתור ייעודי בשלט הרחוק מפעילה את המערכת, מכאן מחשב הבקרה שולט על הרכב, מתניע ומחנה את הרכב בצורה אוטומטית לחלוטין, הנהג מצידו יכול להפסיק את הפעולה ע"י לחיצה נוספת על הכפתור.

סרטון הדגמה למערכת החנייה ברכב BMW סדרה 7