מנוע ונקל


מנוע הונקל הקרוי גם מנוע רוטורי הומצא בשנת 1951 ע"י המהנדס הגרמני פליקס ונקל במהלך עבודתו בחברת NSU. זכויות הייצור של המנוע נמכרו  במהלך שנות ה – 60 למספר חברות רכב: ניסאן סיטרואן מזאדה ועוד. למנוע היו בתחילת הדרך  בעיות אמינות, שנפתרו בשנים האחרונות ע"י חברת מאזדה שכיום היא מובילה בתחום זה ע"י מנוע משופר הקיים בדגם RX-8.
במנוע 4 פעימות רגיל הבוכנה הנעה בתוך הצלינדר למטה ולמעלה עוצרת בשתי נקודות (נקודה מתה עליונה ונקודה מתה תחתונה), עצירה זו מקטינה את נצילות המנוע. לאומת זאת במנוע ונקל, ישנו בית מנוע מיוחד (אפיטרוכואידי) שבתוכו מסתובב רוטור בצורת משולש שכל צלע פועלת כמו בוכנה וכל חלק בבית המנוע מבצע שלב הדומה לפעימה במנוע הקונבנציונאלי. במנוע זה אין נקודות מתות, אין שסתומי יניקה ופליטה, סעפת היניקה מחוברת ישירות לכניסת האוויר וסעפת הפליטה מחוברת ישירות למפלט.

אופן פעולה

כאשר הרוטור מסתובב בצור לא סימטרית בתוך בית המנוע, נוצרים במהלך הסיבוב תאים המשנים את נפחם, שינוי הנפח יוצר תת לחץ במהל יניקה דחיסה במהלך הדחיסה והפליטה.

מהלך יניקה

מהלך יניקה מתחיל כאשר קצה הרוטור עובר את פתח היניקה ומסתיים כאשר פינת הרוטור השנייה עוברת את פתח היניקה. בין שתי הפינות של המשולש נכנסת תערובת של דלק אוויר הממלאת את החלל הקיים במהלך זה.

מהלך דחיסה

כאשר הרוטור ממשיך בסיבובו נפח התא קטן, תערובת הדלק והאוויר נדחסת.

כאשר התערובת נדחסת, לפני מהלך העבודה, פני הרוטור (הצלע במשולש) חולף על פני שני המצתים (נפח תא הבעירה מינימלי (שווה ערך לפני נקודה מתה עליונה במנוע קונבנציונאלי) יופיע שתי ניצוצות במצתים (במנועי ונקל לרוב משתמשים בשני מצתים בגלל תא השריפה הארוך).

לאחר הצתת התערובת, נוצר לחץ על הרוטור הגורם לסיבובו ולהגדלת הנפח בתוך בית המנוע.

מהלך פליטה

מהלך הפליטה מתחיל כאשר קצה הרוטור עובר את פתח הפליטה ומסתיים כאשר פינת הרוטור השנייה עוברת את פתח הפליטה. בין שתי הפינות של המשולש יוצאים גזים שרופים לכוון המפלט. הגזים השרופים עוזרים לסובב את הרוטור עד לסגירת פתח הפליטה.
מהלך זה חוזר על עצמו ללא עצירה בנקודות מתות הקיימות במנועים קונבציונאלים.

אופן פעולת המערכת

מנוע ונקל חדש