מערכת בקרת יציבות ESP


מערכת בקרת יציבות ESP
בנסיעה יומיומית, פניות חדות, סיבובי הגה הם עניין שבשגרה. אך, בנסיעה מהירה פניות אלו וסיבובי הגה בעיקר חדים הם גורמים שעלולים לסכן את הנהג והסובבים אותו במעורבות בתאונת דרכים. המצב המסוכן הזה  יכול לנבוע כתוצאה מעובדן שליטה רגעי של הנהג במערכת ההיגוי ומערכת הבלמים. מערכת ה-ESP  (Electronic Stability Program) משפרת את בטיחות הנהיגה ברכב ומשפרת את אחיזת הכביש, באמצעות פיקוח של  יחידת בקרת ניהול המנוע על מומנט המנוע ועל יחידת הבקרה של מערכת ABS השולטת על כל אחד מבלמי ארבעת הגלגלים ברכב.               
מרכיבי מערכת ה – ESP הם:
  • יחידת בקרה אלקטרו הידראולית.
  • ארבעה חיישני סיבוב הגלגל.
  • חיישן סיבוב גלגל הגה.
  • חיישן סיבוב הרכב (חיישן זווית סטייה וחיישן האצה צידית).
מערכת ה- ESP יודעת לחשב את תנועת ההגה, את זווית הסטייה והאצה הצידית של הרכב, בכך שהיא עוצרת כל גלגל בנפרד ולמעשה שומרת על יציבות הרכב בתנועה חדה של ההגה ע"י הנהג ובמהירות גבוהה של הרכב.
למעשה המערכת מנטרת את מהירות והחלקת הגלגלים בכל רגע. כאשר היא מזהה החלקה או עובדן שליטה של הרכב, המערכת בולמת  גלגל אחד או יותר בהתאם לצורך. כמו-כן יחידת בקרת ניהול המנוע יכולה להאט את פעולת המנוע, בכדי למנוע מהרכב לסטות מנתיב הנסיעה שלו. כאמור, תפקיד המערכת, למנוע סטייה של הרכב תוך כדי נסיעה, עקב טעות נהג.
במצב חירום המחייב בלימת פתע, מערכת ה - ESP מגבירה באופן אוטומטי את כוח הבלימה, כדי למנוע תאונה.

סרטון הדגמה של המערכת

התמונה באדיבות "BOSCH"