אסטרטגיית אבחון


תקלות מנוע המתרחשות לסירוגין (אסטרטגיית אבחון)

תקלות המתרחשות לסירוגין, כלומר מופיעות ונעלמות או מתרחשות במצבים/תנאים מסוימים בהם נמצא הרכב יכולות להיות מתסכלות מאוד. אלא אם יש לך דרך פעולה – אסטרטגיית אבחון מתאימה אשר תעזור לך למצוא את גורם הבעיה.
הדבר היחיד אשר משותף לכל התקלות שמתרחשות לסירוגין הוא שאין מצב קבוע היכול להגדיר את הבעיה. אם לדוגמא מנוע כבה ולא מניע, ניתן לבדוק ניצוץ, דלק ודחיסה כדי להתחיל לבודד את הגורם לבעיה. אבל, אם לדוגמא המנוע עובד תקין ולפתע כבה או עובד בטורים גבוהים, מהסס או ישנן החטאות ניצוץ רבות ואז שוב עובד בצורה תקינה, תקלה זו היא כבר סיפור אחר לחלוטין. ברור שמשהו מתרחש ומפריע לבעירה התקינה. אבל מה זה יכול להיות? האם זו מערכת הדלק? מערכת ההצתה? מחשב? או כל דבר אחר? כאן נכנסת אסטרטגיית אבחון.
הסוג הקשה ביותר של התקלות המתרחשות לסירוגין הם התקלות אשר מתרחשות לעיתים נדירות או לעיתים רחוקות, פעם בשבוע או פחות. הסיכויים לאבחון נכון של תקלות המתרחשות לעיתים רחוקות, הם קלושים. אלא אם התקלה מתרחשת בדיוק בזמן הבדיקה עצמה.
אפשר גם לנחש על בסיס אבחון קודם, ניסיון קודם או רמז, אך הסיכויים לקלוע למטרה בכל פעם לא תמיד גבוהים במיוחד. לצערנו, זו דרך רבים "לאבחן" תקלות, פשוט להחליף חלקים (במקרים רבים גם תקינים) עד לפתרון הבעיה. במקרים אלו אמנם החלפת חלקים תכניס יותר כסף לעסק אבל גם יכולה לגרום ללקוח לפקפק באמינותך ובסופו של דבר גם לנטישת הלקוח למוסך אחר דבר שבטווח הארוך רק יגרום להפסד כסף רב יותר מאשר התיקון הבודד. 
אסטרטגיות אבחון
אחת הדרכים לטיפול בתקלה המתרחשת לסירוגין היא פשוט לחכות עד אשר התקלה תופיע, תמיד קל יותר לאבחן חלק שכשל מאשר אחד שאולי רק מזייף קצת. כמובן שתחקור לקוח הינו שלב חשוב מאוד בבדיקה זו מכיוון שתחקור נכון יכול להוביל אל זמנים או המקרים בהם מופיעה התקלה.
חשוב מאוד גם לבדוק עלוני שירות (bulletins) אשר היצרן הוציא לגבי סוג הרכב הספציפי. יכול להיות שלגבי התקלה הספציפית ישנו אזכור יצרן (יכול לקרות גם לאחר 7 שנים) על דפוס כשלים שהיצרן כבר פתר והוציא חוזר תיקון לגבי דגם הרכב הספציפי. 
השלב הבא הוא חיבור סקנר לרכב ובדיקת קודי תקלות, אפילו אם נורת ביקורת תקלות MIL אינה דולקת. חשוב גם לבדוק היסטוריית קודי תקלות ולבדוק האם ישנו קוד תקלה פעיל מבדיקה שכבר בוצעה בעבר. בנוסף, בדוק גם את הנתונים הנוכחיים של הרכב כגון: אותות חיישן מצב מצערת וחיישן זרימת מסת אוויר, חיישן חמצן, תצרוכת דלק בטווח הקצר והארוך. בדוק האם ישנו ערך הנמצא מחוץ לתחום, דבר אשר יכול לרמוז על סיבת התקלה.

בדיקת מערכת טעינה

בדיקה נוספת, חשובה מאוד היא בדיקת מצבר בסיסית וזרם טעינה. מצבר חלש, אלטרנאטור "חלש" או מצב של מתח יתר יכול לגרום לנזק רב או לתקלות רבות לאלקטרוניקה המובנית ברכב. סולנואידים וממסרים צריכים מתח נמוך על מנת לתפקד כראוי, כך שאם מתח המצבר או מערכת הטעינה לא נמצאים בטווח המתאים – הדבר יכול להצביע על גורם הבעיה.
אם אין עקבות (קודי תקלה או קריאות חריגות) עקב הבעיה, הצעד הבא הוא לקבוע דוגמה (ערכים קבועים) – אם ניתן. האם הבעיה מתרחשת במצבי פעולה מסוימים?
שני סוגי התקלות המתרחשות לסירוגין הנפוצות הן מנוע מסתובב אך לא מניע ומנוע פועל עם בעיות כגון חוסר תאוצה, היסוס, החטאת ניצוץ (חוסר בעירה), נקישות, סרק קשה, סרק מהיר מדיי, סרק איטי מדיי וכו'. בשני המקרים התקלה תתרחש רק במקרים בהם הנסיעה או הרכב יהיו במצב פעולה מסוים (מזג אוויר חם מדיי או קר דיי, בזמן האצה וכו).
כעת ניתן להגדיר את התחלת אסטרטגיית האבחון. לאחר ביסוס המצבים הקשורים לבעיה, קיבלנו רמז למיקום התקלה.
אם הבעיה בכושר הנסיעה או הנעה מתרחשת כאשר המנוע קר או חם, רק בזמן התחממות המנוע לטמפרטורת עבודה, רק כאשר המנוע מגיע לטמפרטורת עבודה תקינה או רק כאשר טמפרטורת אוויר הסביבה חמה או קרה, ניתן לדעת שהטמפרטורה משפיעה על משהו. השאלה היא על מה?

תקלות המתרחשות לסירוגין וקשורות לטמפרטורה מציינות מעגל מקוצר או נתק. חום עלול לגרום למחבר משוחרר או בעל קורוזיה או מחבר מקוצר למגע. סדקים קטנטנים בלוחות המעגלים, חיבורים מולחמים, מחברי חוטים ומעגלים מובנים יכולים להיפתח כתוצאה מטמפרטורת עבודה שעולה. סולנואיד מזרק, סליל הצתה, סלילי ממסר ומגעים אשר מראים התנגדות תקינה בטמפרטורת החדר עלולים להתקצר או להתנתק כאשר מתחמים. לעיתים גם דיודות וטרנזיסטורים יכולים להינזק בטמפרטורות גבוהות ו/או עומסי מתח. 
ניתן ליצור עומס מדומה (השפעות טמפרטורה) על רכבים אלקטרוניים באמצעות blower (מפוח אוויר חם). ע"י יצירת חום ישירות על הרכיבים החשודים כתקולים; חיבורים, מודולים ורכיבים אחרים, החום עלול לשבש את פעולת הרכיב וכך למצוא את הרכבי התקול. אם הדבר עזר למעשה הסתיימה פעולת האבחון ויש צורך בהחלפת הרכיב/חלק תקול.

שינויים בטמפרטורת העבודה יכולים גם להשפיע על הדרך בה מחשב בקרת מנוע מבקר את תזמון ההצתה, תערובת הדלק, ופעולות פליטה אחרות. אם תקלה המתרחשת לסירוגין מתרחשת רק אחרי שהרכב נסע מספר קילומטרים, הדבר יכול להתרחש כאשר המחשב נכנס למעגל סגור. הסיבה המשתמעת מכך יכולה להיות אות לא תקין מאחד החיישנים; חיישן חמצן, חיישן זרימת אוויר או אות מחיישן לחץ מוחלט בסעפת שמשבש את תערובת דלק/אוויר.

בדיקת הפרעות באמצעות סקופ

אם הבעיה מתרחשת רק כאשר המנוע עובד במעגל סגור (כלומר הגיע לטמפרטורת עבודה ונשאר קבוע), הדבר יכול להעיד על חיישן או בעיה הקשורה במחשב בקרת מנוע עצמו. האסטרטגיה במקרה זה תהיה לעקוב אחר אותות מחיישנים מרכזים במערכת בעזרת הסקנר ולבדוק אם הערכים נמצאים בטווח התקין. חלק מהתקלות יכולות להתרחש מהר מדיי לחלק ממערכות הבקרה (סקנרים) קשה לזהות את התקלה, ולכן מומלץ להשתמש גם בסקופ על מנת לבדוק את צורת הגל התקינה בצורה וודאית.

טמפרטורה לא תקינה במערכת (גבוהה מדיי) יכולה לגרום גם לחלקים מכאניים להיתקע כתוצאה מהתרחבות עקב החום. שסתומים וחלקים נעים אחרים יכולים להיתקע אם המנוע מתחמם יתר על המידה. שסתומי EGR (מחזור גזי פליטה) יכולים להיתקע עקב חום או גידול של פליטות פחמן מצטברות. כמו כן, גם מגעי ממסרים יכולים להיות מושפעים משינוי טמפרטורה.

מומלץ לבדוק את מערכת הקירור. מפלס נוזל קירור נמוך עלול למנוע מהווסת מלהיפתח או להסגר בצורה תקינה. בנוסף, מאוורר חשמלי לא תקין או סתימה ברדיאטור עלולים לגרום לתנודות לא רצויות בטמפרטורת המנוע דבר המשפיע על פעולת מנוע תקינה.
ישנם תקלות אשר יכולות להתרחש כאשר האוויר לח, גשם , נסיעה בערפל וכו'. בעיות במקרים אלו יכולות להעיד שהמים פועלים כמוליך ומקצרים רכיבים שונים.
כאשר הלחות גבוהה, הרטיבות מהאוויר יכולה להתעבות ולהפוך לטיפות של ממש על כל משטח קר שהוא. אם המשטח הוא במקרה מכסה המפלג, סליל הצתה או חוטי הצתה ישנו סיכוי שמתח ההצתה יתקצר להארקה (למינוס) במקום להמשיך אל המצתים.
הלחות בעיקר עלולה לפגוע במחשב בקרת מנוע ולוחות של מעגלים אלקטרונים. הלחות יכולה לגרום לקורוזיה אשר גורמת לקצר במעגלים ולתקלות שונות ורבות במערכות. זו הסיבה שרכבים אשר ניזוקו מרטיבות אינם אמינים, ובסופו של דבר לא תהיה ברירה מלהחליף את מחשב בקרת מנוע ו/או מודולים אחרים.
תקלה המתרחשת לסירוגין אקראית הינה הקשה ביותר לאבחון. הדבר היחיד שניתן לדעת על סוג זה של תקלה שהיא אינה תלויה באף מצב סביבתי או מצב נסיעה ספציפי. התקלה יכולה להתרחש בכל זמן, טמפרטורה או מצב נסיעה שהוא.
הדרך הטובה ביותר לתפוס תקלה אקראית היא לנסות לתחקר את הלקוח ביסודיות רבה ולנסות לשחזר את המצבים בהם זיהה הלקוח את התקלה, במידה ולא יש לנסוע עם הרכב עד הופעת התקלה. באם ישנה אפשרות לחבר לרכב מקליט תקלות ולשלוח את הלקוח הביתה, המכשיר יקליט ללא הפסקה את נתוני הרכב העדכניים בצורה מחזורית, לאחר הופעת התקלה הלקוח יכבה את מכשיר ההקלטה ויחזור אלייך עם נתוני התקלה שהתגלו.

תרחישים לתקלות המתרחשות לסירוגין

  1. המנוע מניע נורמאלי כאשר קר, אך מתקשה להניע כאשר חם: יש לבדוק את הלחץ שנשאר במערכת הדלק כאשר המנוע כבה. אם במערכת אין לחץ עודף, יכול להיות שהדלק במסילת הדלק (צינור חלוקה) רותח עקב חום המנוע. הסיבה כאן יכולה להיות שסתום נוזל במשאבת הדלק, ווסת דולף או מזרק דולף.
  2. יום אחד המנוע מניע נורמאלי ולמחרת מסתובב אך לא מניע בפעם הראשונה או השנייה ויכול להניע רק אחרי מספר ניסיונות . במקרה זה יש צורך למצוא את הבעיה ברגע ההתרחשות, אם אין ניצוץ יש לבדוק את חיישן מצב גל הארכובה או את המפלג והמחשב. אם יש ניצוץ יש צורך לבדוק את המזרקים ומערכת הדלק. הסיבות יכולות להיות ממסר מערכת הזרקה, חוסר אות למחשב בקרת מנוע או מעגל פגום בתוך מחשב בקרת מנוע. במידה ואין אותות למזרק מהמחשב סיכוי גבוה שאחד המעגלים נפגם, אך חשוב לבצע בדיקת התנגדות לכל מזרק לפני שקובעים כי המחשב תקול. במידה ואין דלק והמשאבה לא עובדת, יכול להיות שחיבור או חיווט למשאבה רופף או עם קורוזיה. 
  3. מנוע מפסיק לעבוד בפתאומיות ואז חוזר לפעול בצורה נורמאלית. במקרה זה יכולה להיות בעיה של חוסר באות מאחד החיישנים כמו אות חיישן גל ארכובה או אות הצתה וכו'. יש לחבר סקנר וסקופ ולבדוק היטב את כל צורת הגלים והאותות שעומדים עפ"י הוראות היצרן.
  4. מנוע מתחיל לעבוד בצורה נורמאלית תחת עומס נמוך, אך מחטיא בעירה (ניצוץ) תחת עומס גבוה יותר או בזמן האצה. הסיבות יכולות להיות סליל הצתה פגום, חוטי הצתה פגומים או מצתים סתומים או מלוכלכים.