10 טעויות דיאגנוסטיקה נפוצות


1. החלק החדש –

אחת מהטעויות הנפוצות היא ההנחה היסודית שהחלק החדש תקין. למרות שאיכות החלקים בשוק טובה עדיין ישנם חלקים פגומים (גם אם הם חדשים). חלקם יכולים להיפגם מבעיות ייצור או החלשות החומר, אחרים יכולים להינזק בדרך (משלוח, התקנה וכו').
במוסך הבעיה מתחילה כאשר עובדים נכון לפי שלבי האבחון אך החלפת החלק החדש אינה פותרת את הבעיה. רוב בעלי המקצוע שימצאו את עצמם במצב זה יחשבו שהחלק החדש אינו הפיתרון לבעיה, אז יתחיל החיפוש להסבר אחר לתקלה.
כאן צריך לעצור רגע נוסף, לחשוב בשנית ולתת אמון בעצמך. אולי הדיאגנוסטיקה כן היתה נכונה?הייתכן שהחלק החדש פגום? התשובה היא כן. יתרה מכך ישנם כאלו שכן יחליפו את החלק החדש בחלק חדש שני מאותו הסוג, אך שוב הבעיה לא נפתרה. מה עושים במקרה שכזה? במקרים כאלו חלק מקורי ולא תחליפי יכול להיות הפתרון. ישנם גם תחליפים טובים בשוק.

פתרון: עקוב ובדוק שוב את כל שלבי הדיאגנוסטיקה שלך, האמן בעצמך ובתוצאות שקיבלת אם אתה בטוח שהחלק שהחלפת הוא הבעייתי נסה חלק שני ואפילו שלישי מיצרן אחר.
 

2. דרכי כישלון ופתרונות פלא –

קפיצה למסקנות היא דבר ידוע, כאשר הסימפטומים לא תמיד מתאימים אך פחות או יותר הדרך נראית מתאימה. קורה לעיתים כאשר יש צורך לבצע בדיקות רבות או ישנם מספר בעיות שלהם אין מקדישים מספיק זמן ומתחילים להחליף חלקים על מנת לפתור את הבעיה במקום לבצע דיאגנוסטיקה נכונה. בסופו של דבר תהליך זה יכול להיות ארוך יותר ויקר בהרבה ללקוח.

פתרון: אל תקפוץ מיד למסקנות, הקדש מספיק זמן לבדיקה חוזרת של ההנחות שלך.

3. בדיקת היסודות –

בדיקה מהירה של הנוזלים, רצועות, חיבורים חשמליים, מצב המצבר וחיבוריו, לחץ במערכות ואפילו תבריגים יכול להוביל לפתרון מהיר של בעיות מסוימות. אלטרנטור פגום או מתח משתנה ממצבר חלש יכולים לגרום להרבה מאוד סוגי בעיות.

פתרון: אם הגעת למבוי סתום ועוד לא ביצעת בדיקות פשוטות, כדאי לנסות ולבצע אותן אולי הבעיה כה קטנה ופשוטה כמו קורוזיה במינוס המצבר או חיבור רופף.

4. מדים ונורות אזהרה –

לעיתים רצים לחפש תקלה מבלי להביט בלוח המחוונים. הנורות והמדים בלוח המחוונים נמצאים כדי להציג בפנינו סימפטום מסוים. אם נורת כרית האוויר דולקת לדוגמה אין הדבר אומר שכרית האוויר פגומה, יכול להיות מצב שאחד המעגלים מקוצר לאדמה. אין להסתמך על לוח המחוונים כמידע מדויק, לא פעם יכול מד הדלק להצביע על חצי מיכל כאשר מיכל הדלק ריק לחלוטין.

פתרון: אל תתעלם מלוח המחוונים, שים לב אם יש משהו שאינו כשורה. הדבר יכול לקצר את תהליך האבחון.

5. השתמש בנהלים הנכונים –

בדיקה נכונה יכולה לקצר את התהליכים וקבלת ההחלטות לגבי אופן הטיפול ברכב. לדוגמה, שסתומי ואקום מסוימים (סולנואידים) תוכננו להיות פתוחים במצב רגיל ונסגרים ברגע שמגיע אליהם מתח. לעומת זאת שסתומי ואקום מסוג שסתומי טיהור תוכננו להיות סגורים במצב רגיל ולהיפתח רק במקרה שהם מקבלים פקודה. טיפול לקוי באחד מסוגי השסתומים לא יפתור את הבעיה, אלא רק יבלבל ויכול לגרום לטעויות נוספות בהמשך.

פתרון: הייה מודע לרכיבים אותם אתה בודק, דע כיצד הם עובדים וטפל בהם בהתאם.

6. מה אומר הגרף –

בעיה אמתית היא כאשר בודקים נתונים בסקופ, רב-מודד, סקנר וכו' ולא יודעים מה המספרים או הגרפים אומרים לנו. האם הערכים שקיבלנו נכונים?מה אומר לי הגרף כאשר המתח מצביע על V5 וזמן מחזור של 2mS? האם זה תקין או לא?

פתרון: אם לא תלמד מה תקין ומה לא, לא תדע איך לטפל בבעיה. דיאגנוסטיקה לתקלה שאינה קיימת יכול להיות מתסכל מאוד. בזמנך הפנוי למד איך רכיבים עובדים, בדוק רכבים תקינים וצפה בתוצאות תקינות. קורסים לדוגמה יכולים להעשיר את הידע.

7. צינור ואקום –

המנוע אינו עובד כמו שצריך?ישנן בעיות בנסיעה? רגע לפני שאתה מחליט להחליף מנוע, קח צינור ואקום ובצע קודם כל בדיקות ואקום כמו שצריך.

פתרון: בדיקת ואקום באמצעות מד ואקום יכולה לחסוך הרבה כאב ראש, לפעמים הבדיקות הקטנות הזולות והפשוטות יכולות להיות מועילות ביותר.

8. "הקפאת" נתונים –

בעיות רבות מאופיינות על ידי קודי תקלה. לא תמיד הקוד עצמו מספק לנו את הפיתרון לבעיה אלא רק כיוון כללי. לעיתים חיבור סקנר והקלטה ("הקפאה") של הנתונים המתקבלים יכול להיות שימושי מאוד באבחון וזיהוי הבעיה.

פתרון: היכן שאפשר שמור, רשום וזכור את נתוני התקלה (סקנרים רבים מאפשרים להקליט את הבעיה), הדבר יכול להיות כלי עזר נהדר בעתיד.

9. בדיקות נכונות –

לא פעם יש צורך להשתמש בוולטמטר כדי לבצע בדיקות מתחים למעגלים, אך איך בודקים את המעגל?האם בעומס או לא? האם להתחבר בטור או במקביל? קח לדוגמה וולטמטר וחבר את המינוס למינוס המצבר ואת הפלוס החזק בידך, התוצאה היא מתח של V12.
מעגלים צריכים להיבדק תחת עומס!במעגל סגור!

פיתרון: מתחים במעגל פתוח עלולים לבלבל. בדוק את מתח המעגלים אך ורק במעגל סגור, לא לשכוח לסגור מעגל דרך הגוף.

10. דיאגנוסטיקה בחינם –

הבעיה אולי הגדולה מכולן בדיאגנוסטיקה היא מתן השירות בחינם. רבים נותנים את השירות בחינם ולא גובים עליו כסף. למה? גם כאשר הולכים לרופא לבצע בדיקות משלמים. דיאגנוסטיקה (נכונה) הינה השלב החשוב ביותר בתהליך תיקון הרכב ופתרון הבעיה. מתן פתרון טוב ללקוח שווה את הכסף אותו הוא משלם.

פתרון: אל תפחד לדרוש כסף עבור בדיקה דיאגנוסטית. המכוניות כיום יותר ויותר מתוחכמות, הרבה מחשבים, חוטים, אלקטרוניקה וחשמל. מוסכים רבים מוציאים את אנשיהם לקורסים רבים ומשלמים הרבה כסף על מנת לרכוש ידע ומקצועיות.
דע שהזמן והמקצועיות שלך שווים, גבה מחיר בהתאם.